Dags att utse den analoga chefen!

Det börjar bli hög tid att någon får ansvar för allt som håller på att bli förlegat i företaget. Det är helt enkelt dags att skapa en ny roll, CAO (Chief Analogue Officer). Chefen för det analoga.

Read more

Att vara snabb eller att ha bråttom

Kundernas förväntningar blir allt högre i takt med den digitala utvecklingen. Medan andra talar om vikten av att överträffa kundernas förväntningar, hävdar jag att det endast finns ett fåtal företag som lever upp till kundernas verkliga förväntningar. 

Read more

Är det disruptivt att ha nöjda kunder?

Det var 1995 som professor Clayton Christensen introducerade teorin om disruptive innovation. Ända sedan dess har termen används i många olika sammanhang, och idag har uttrycket blivit ett brett begrepp för att beskriva innovativa företag. Lusten att skapa disruptiva lösningar är stark bland entreprenörer som ständigt lanserar "det nya Uber för en industri". Men det är få som verkligen förstår teorins sanna innebörd.

Read more

Är det möjligt att rekrytera moderna B2B-marknadsförare?

Skillnaden mellan en modern och traditionell marknadsförare är tydlig. Medan den traditionella marknadsföraren strävar efter att öka varumärkeskännedom, har den moderna marknadsförarens som mål att öka relevans, skapa engagemang och driva konvertering.

Read more

Vad avskyr inköpare inom B2B mest av allt?

I en nyligen genomförd studie på omkring 250 inköpare från olika företag och industrier avslöjades vilka säljmetoder som är mest avskräckande inom B2B. Den som funderar ett tag kan nog lista ut några av dem, de är nämligen ganska uppenbara.

Read more

Vilket traditionellt företag har lyckats bäst med onlinifiering och digitalisering?

Du som följer vår blogg vet att jag då och då ställer frågor här. Titeln på det här blogginlägget är en enkel fråga men ändå är den så svår att besvara.

Med ett "traditionellt företag" syftar jag till ett B2B-företag som grundades före 1994. Ett fåtal brukar svara Apple. Andra säger bank. Några nämner resebyrår och vissa säger Amazon, som grundades 1994.

Read more

De fem mest lästa bloggposterna 2017

Hoppas att du fått en bra start på 2018! Här får du en sammanställning av de fem mest lästa bloggposterna på Inboundbloggen förra året. 

Read more

Vad är ett redaktionsråd och varför behöver du det för din företagsblogg?

Om ditt företag bloggar vet du säkert att det är viktigt att innehållet håller god kvalité och att artiklarna publiceras regelbundet. För att lyckas med det behöver dels din organsiation prioritera och stödja bloggen och du behöver naturligtvis även skribenter (inom eller utanför ditt företag).  Dessutom är det viktigt att ha en fungerande redaktion. Här får du lite information och tips om vad det innebär!

Read more

15 saker att se över innan du publicerar texter online

Att skapa innehåll för online är en bred uppgift, oavsett om du skriver ett blogginlägg eller en text till din site. Bara sökoptimeringsdelen är överväldigande för många skribenter. Men det finns många, ganska enkla, saker som du kan göra för att optimera dina texter. Här är 15 av dem.

Read more

Ger ditt innehåll inte önskad effekt? 5 vanliga misstag du ska undvika

Inbound marketing bygger till stor del på att man genom sitt innehåll bygger trovärdighet inom det område eller bransch som man verkar. Detta är inte en helt lätt uppgift. När innehåll är publicerat leder det oftast inte omedelbart till succé, utan det brukar ta sin lilla tid. Om du har skapat och publicerat innehåll en längre tid däremot, utan att nå förväntad ROI, kan den sorgliga sanningen vara att det faktiskt aldrig kommer att ge den effekt som du vill. Så vad kan du då göra för att förbättra resultaten?

Read more