Därför ska du börja med inbound

Vi har pratat mycket om inbound genom åren. Förhoppningsvis är du själv, liksom så många andra, övertygad om fördelarna med inbound. Men du kanske behöver övertyga olika beslutsfattare i din organisation om varför man bör tänka och prioritera inbound? Därför har jag sammanfattat några av de viktigaste anledningarna till att komma igång. Varsågod!

Read more

Hur man får konkreta resultat från mässor

"Hur ska jag tänka när jag vill ställa ut på en mässa?" Jag får denna fråga ganska ofta från våra vänner. Nedan hittar du några råd om hur du kan tänka och agera för att få konkreta resultat när du ställer ut på en mässa.

Read more

Att skapa digitalt innehåll

För några dagar sedan frågade en av våra kunder mig hur jag tacklar att skapa digitalt innehåll. Nedan försöker jag sammanfatta diskussionen vi hade kring innehållsskapande.

Read more

Tips för att skapa personas

Hur skapar man personas? I den här artikeln delar jag med mig om hur du kan ta fram personas baserat på intervjuer och befintlig onlinedata. 

Read more

Vad vet Amazon?

Inget varumärke eller företag känner mig bättre än Amazon. Av alla varumärken och företag som jag någonsin varit kund hos är ingen annan ens nära att känna mig på samma sätt som Amazon. Så vad är det de vet?

Read more

LinkedIn: Är du aktiv eller är du bara närvarande?

Många tror fortfarande att LinkedIn bara är en CV-databas. Vissa företag har till och med överlämnat sin företagssida på LinkedIn till att drivas av HR-avdelningen. Det är ett misstag. Enligt min mening finns det några huvudsakliga affärsskäl för att använda LinkedIn, och dessa har inte så mycket med HR att göra.

Read more

Varför är vi inte topp 3 på Google?

Jag förvånas över hur många som fortfarande ställer denna fråga. Dessutom är det anmärkningsvärt hur människor fortfarande blir överraskade när de får veta att Google personifierar sina sökresultat även när de är utloggade eller i privat surfningsläge.

Read more

Är data som genereras via online av intresse för management?

Få skulle argumentera emot att beslutsfattande alltid bör grundas på fakta, kunskap och strukturerad data. Jag tror att ditt företags management måste börja prioritera att använda data som genereras via online i sitt beslutsfattande.

Read more

Vad är Net Promoter Score (NPS) - och hur använder man det?

NPS är en förkortning av Net Promoter Score. Det är ett etablerat mått för bedömning av lojalitet för ett företag, varumärke, produkter eller tjänster. NPS är lätt att beräkna och i den här artikeln får du en snabb inblick i hur det fungerar.

Read more

Vad är skillnaden mellan en blogg, vlog och slog?

Blogg, vlog, slog—Vad betyder alla dessa termer och förkortningar? Marknadsförare konfronteras snabbt med förvirrande förkortningar, akronymer och jargong vars betydelse inte alltid är uppenbar. Så jag bestämde mig för att kort förklara dessa tre förkortningar. 

Read more

Därför går man på seminarier om digitalisering!

Under de senaste åren har jag haft äran att vara talare och moderator på många konferenser och seminarier, både i Sverige och internationellt. De här seminarierna fokuserar ofta på frågor som digitalisering och online. Bortsett från att de har liknande teman har jag upptäckt två andra likheter som jag tycker är intressanta.

Read more

Hur man genomför framgångsrika inbound-kampanjer

Riktade kampanjer är viktiga för att uppnå konkreta inbound-resultat. Samtidigt kämpar många marknadsförare med att planera, genomföra och utvärdera framgångsrika marknadsföringskampanjer. I den här artikeln får du en checklista som visar steg för steg hur du genomför en framgångsrik inbound-kampanj.

Read more

Dags att utse den analoga chefen!

Det börjar bli hög tid att någon får ansvar för allt som håller på att bli förlegat i företaget. Det är helt enkelt dags att skapa en ny roll, CAO (Chief Analogue Officer). Chefen för det analoga.

Read more

Att vara snabb eller att ha bråttom

Kundernas förväntningar blir allt högre i takt med den digitala utvecklingen. Medan andra talar om vikten av att överträffa kundernas förväntningar, hävdar jag att det endast finns ett fåtal företag som lever upp till kundernas verkliga förväntningar. 

Read more

Är det disruptivt att ha nöjda kunder?

Det var 1995 som professor Clayton Christensen introducerade teorin om disruptive innovation. Ända sedan dess har termen används i många olika sammanhang, och idag har uttrycket blivit ett brett begrepp för att beskriva innovativa företag. Lusten att skapa disruptiva lösningar är stark bland entreprenörer som ständigt lanserar "det nya Uber för en industri". Men det är få som verkligen förstår teorins sanna innebörd.

Read more