Varför är vi inte topp 3 på Google?

Jag förvånas över hur många som fortfarande ställer denna fråga. Dessutom är det anmärkningsvärt hur människor fortfarande blir överraskade när de får veta att Google personifierar sina sökresultat även när de är utloggade eller i privat surfningsläge.

Read more

Är data som genereras via online av intresse för management?

Få skulle argumentera emot att beslutsfattande alltid bör grundas på fakta, kunskap och strukturerad data. Jag tror att ditt företags management måste börja prioritera att använda data som genereras via online i sitt beslutsfattande.

Read more

Vad är Net Promoter Score (NPS) - och hur använder man det?

NPS är en förkortning av Net Promoter Score. Det är ett etablerat mått för bedömning av lojalitet för ett företag, varumärke, produkter eller tjänster. NPS är lätt att beräkna och i den här artikeln får du en snabb inblick i hur det fungerar.

Read more

Vad är skillnaden mellan en blogg, vlog och slog?

Blogg, vlog, slog—Vad betyder alla dessa termer och förkortningar? Marknadsförare konfronteras snabbt med förvirrande förkortningar, akronymer och jargong vars betydelse inte alltid är uppenbar. Så jag bestämde mig för att kort förklara dessa tre förkortningar. 

Read more

Därför går man på seminarier om digitalisering!

Under de senaste åren har jag haft äran att vara talare och moderator på många konferenser och seminarier, både i Sverige och internationellt. De här seminarierna fokuserar ofta på frågor som digitalisering och online. Bortsett från att de har liknande teman har jag upptäckt två andra likheter som jag tycker är intressanta.

Read more

Hur man genomför framgångsrika inbound-kampanjer

Riktade kampanjer är viktiga för att uppnå konkreta inbound-resultat. Samtidigt kämpar många marknadsförare med att planera, genomföra och utvärdera framgångsrika marknadsföringskampanjer. I den här artikeln får du en checklista som visar steg för steg hur du genomför en framgångsrik inbound-kampanj.

Read more

Dags att utse den analoga chefen!

Det börjar bli hög tid att någon får ansvar för allt som håller på att bli förlegat i företaget. Det är helt enkelt dags att skapa en ny roll, CAO (Chief Analogue Officer). Chefen för det analoga.

Read more

Att vara snabb eller att ha bråttom

Kundernas förväntningar blir allt högre i takt med den digitala utvecklingen. Medan andra talar om vikten av att överträffa kundernas förväntningar, hävdar jag att det endast finns ett fåtal företag som lever upp till kundernas verkliga förväntningar. 

Read more

Är det disruptivt att ha nöjda kunder?

Det var 1995 som professor Clayton Christensen introducerade teorin om disruptive innovation. Ända sedan dess har termen används i många olika sammanhang, och idag har uttrycket blivit ett brett begrepp för att beskriva innovativa företag. Lusten att skapa disruptiva lösningar är stark bland entreprenörer som ständigt lanserar "det nya Uber för en industri". Men det är få som verkligen förstår teorins sanna innebörd.

Read more

Är det möjligt att rekrytera moderna B2B-marknadsförare?

Skillnaden mellan en modern och traditionell marknadsförare är tydlig. Medan den traditionella marknadsföraren strävar efter att öka varumärkeskännedom, har den moderna marknadsförarens som mål att öka relevans, skapa engagemang och driva konvertering.

Read more

Vad avskyr inköpare inom B2B mest av allt?

I en nyligen genomförd studie på omkring 250 inköpare från olika företag och industrier avslöjades vilka säljmetoder som är mest avskräckande inom B2B. Den som funderar ett tag kan nog lista ut några av dem, de är nämligen ganska uppenbara.

Read more

Vilket traditionellt företag har lyckats bäst med onlinifiering och digitalisering?

Du som följer vår blogg vet att jag då och då ställer frågor här. Titeln på det här blogginlägget är en enkel fråga men ändå är den så svår att besvara.

Med ett "traditionellt företag" syftar jag till ett B2B-företag som grundades före 1994. Ett fåtal brukar svara Apple. Andra säger bank. Några nämner resebyrår och vissa säger Amazon, som grundades 1994.

Read more

De fem mest lästa bloggposterna 2017

Hoppas att du fått en bra start på 2018! Här får du en sammanställning av de fem mest lästa bloggposterna på Inboundbloggen förra året. 

Read more

Vad är ett redaktionsråd och varför behöver du det för din företagsblogg?

Om ditt företag bloggar vet du säkert att det är viktigt att innehållet håller god kvalité och att artiklarna publiceras regelbundet. För att lyckas med det behöver dels din organsiation prioritera och stödja bloggen och du behöver naturligtvis även skribenter (inom eller utanför ditt företag).  Dessutom är det viktigt att ha en fungerande redaktion. Här får du lite information och tips om vad det innebär!

Read more

15 saker att se över innan du publicerar texter online

Att skapa innehåll för online är en bred uppgift, oavsett om du skriver ett blogginlägg eller en text till din site. Bara sökoptimeringsdelen är överväldigande för många skribenter. Men det finns många, ganska enkla, saker som du kan göra för att optimera dina texter. Här är 15 av dem.

Read more