Dags att utse den analoga chefen!

Det börjar bli hög tid att någon får ansvar för allt som håller på att bli förlegat i företaget. Det är helt enkelt dags att skapa en ny roll, CAO (Chief Analogue Officer). Chefen för det analoga.

Read more

Att vara snabb eller att ha bråttom

Kundernas förväntningar blir allt högre i takt med den digitala utvecklingen. Medan andra talar om vikten av att överträffa kundernas förväntningar, hävdar jag att det endast finns ett fåtal företag som lever upp till kundernas verkliga förväntningar. 

Read more

Är det disruptivt att ha nöjda kunder?

Det var 1995 som professor Clayton Christensen introducerade teorin om disruptive innovation. Ända sedan dess har termen används i många olika sammanhang, och idag har uttrycket blivit ett brett begrepp för att beskriva innovativa företag. Lusten att skapa disruptiva lösningar är stark bland entreprenörer som ständigt lanserar "det nya Uber för en industri". Men det är få som verkligen förstår teorins sanna innebörd.

Read more

Är det möjligt att rekrytera moderna B2B-marknadsförare?

Skillnaden mellan en modern och traditionell marknadsförare är tydlig. Medan den traditionella marknadsföraren strävar efter att öka varumärkeskännedom, har den moderna marknadsförarens som mål att öka relevans, skapa engagemang och driva konvertering.

Read more

Vad avskyr inköpare inom B2B mest av allt?

I en nyligen genomförd studie på omkring 250 inköpare från olika företag och industrier avslöjades vilka säljmetoder som är mest avskräckande inom B2B. Den som funderar ett tag kan nog lista ut några av dem, de är nämligen ganska uppenbara.

Read more

Vilket traditionellt företag har lyckats bäst med onlinifiering och digitalisering?

Du som följer vår blogg vet att jag då och då ställer frågor här. Titeln på det här blogginlägget är en enkel fråga men ändå är den så svår att besvara.

Med ett "traditionellt företag" syftar jag till ett B2B-företag som grundades före 1994. Ett fåtal brukar svara Apple. Andra säger bank. Några nämner resebyrår och vissa säger Amazon, som grundades 1994.

Read more

De fem mest lästa bloggposterna 2017

Hoppas att du fått en bra start på 2018! Här får du en sammanställning av de fem mest lästa bloggposterna på Inboundbloggen förra året. 

Read more

Vad är ett redaktionsråd och varför behöver du det för din företagsblogg?

Om ditt företag bloggar vet du säkert att det är viktigt att innehållet håller god kvalité och att artiklarna publiceras regelbundet. För att lyckas med det behöver dels din organsiation prioritera och stödja bloggen och du behöver naturligtvis även skribenter (inom eller utanför ditt företag).  Dessutom är det viktigt att ha en fungerande redaktion. Här får du lite information och tips om vad det innebär!

Read more

15 saker att se över innan du publicerar texter online

Att skapa innehåll för online är en bred uppgift, oavsett om du skriver ett blogginlägg eller en text till din site. Bara sökoptimeringsdelen är överväldigande för många skribenter. Men det finns många, ganska enkla, saker som du kan göra för att optimera dina texter. Här är 15 av dem.

Read more

Ger ditt innehåll inte önskad effekt? 5 vanliga misstag du ska undvika

Inbound marketing bygger till stor del på att man genom sitt innehåll bygger trovärdighet inom det område eller bransch som man verkar. Detta är inte en helt lätt uppgift. När innehåll är publicerat leder det oftast inte omedelbart till succé, utan det brukar ta sin lilla tid. Om du har skapat och publicerat innehåll en längre tid däremot, utan att nå förväntad ROI, kan den sorgliga sanningen vara att det faktiskt aldrig kommer att ge den effekt som du vill. Så vad kan du då göra för att förbättra resultaten?

Read more

Tillhandahåller ditt företag effortless simplicity?

Om ditt företag bara kunde fokusera på en enda utmaning från och med i år, vilken skulle det vara? Jag skulle vilja hävda att den absolut viktigaste utmaningen för företag är att skapa ”effortless simplicity för mig”. Vad innebär det? Och varför?

Read more

7 tips för korrekturläsning av bloggposter

Kanske har du upplevt den där sköna känslan av lättnad när du har skrivit klart en artikel. All tid du lagt på research, att formulera varenda mening och att välja rätt bilder ligger nu bakom dig och du är äntligen klar! Men, vänta – ett viktigt steg återstår innan du kan publicera din post; korrläsningen!

Read more

Vet du hur man gör? Visa mig!

Kan du lista ut hur du lagar din trasiga gräsklippare själv? Eller kan du förbättra kundupplevelsen för dina egna kunder genom att hjälpa dem att använda dina produkter på bästa sätt? Svaret är YouTube och innehåll som användarna skapar själva. Häng med på historiens största knytkalas – och ta med dig något att dela!

Read more

Vad du bör fokusera på när du väljer nyckelord – och 3 verktyg att använda

Vi vill alla ha så bra kunskap och förståelse som möjligt om vår publik innan vi skriver för online. En viktig del i det arbetet är att sätta sig in i vilka ord våra personas använder och hur de uttrycker sig. Tyvärr kan det vara komplicerat att välja nyckelord när sökmotorerna ständigt ändrar sina rekommendationer. Här får du en sammanfattning av de senaste trenderna och de bästa verktygen just nu.

Read more

Så här gör du om ditt befintliga innehåll till bloggposter

Har du också svårt att komma på bra idéer till nya bloggposter? Eller saknas tid och resurser för att skapa nytt innehåll? Det behöver faktiskt inte vara så komplicerat. Här får du några tips på hur du kan hitta och återanvända befintligt innehåll för bloggposter.

Read more