”Svenska marknadschefer är besvikna för att digitalt inte säljer”. Den här rubriken i Resumé fångade mitt intresse. Särskilt som jag själv har jobbat som marknadschef i många år. I den här artikeln delar jag med mig av mina tankar och insikter för framgångsrik digitalisering.

1. Var tydlig med vad du menar – digitalt eller online?

Vad är det du menar egentligen? I min värld betyder online att vara uppkopplad till internet. Digital är ettor och nollor, ett format för att distribuera information. Det låter kanske självklart, men jag hör ideligen marknadsfolk som använder orden som om de var synonymer. Om man följer min definition så är digitala media alltså inte bara online-kanaler, utan kan också vara digital skyltning, spel, video eller … ja, faktiskt också bilar. Följaktligen skall en annonsbanner på internet kallas för online-annonsering. Det går att spara både tid och pengar genom att undvika missförstånd här. Se till att både du själv, kollegerna, cheferna och leverantörerna talar samma språk – och menar samma sak.

2. Mät rätt saker

Du kan inte förvänta dig en förbättring på sista raden om du inte mäter det som leder till förbättringen. Antal besökare, visningar och klick ökar inte försäljningen i sig. Du måste mäta varje steg från första kontakten med en potentiell kund ända fram till det blir affär (och dessutom bör du följa upp kundnöjdheten efteråt också). Det fina i kråksången med digitalisering är att vi marknadsförare äntligen har fått medlen för att skaffa fram data. Och data skall användas för att rätta till saker på vägen. Det är ju så att med de digitala formaten är det enkelt att snabbt ändra och förbättra budskap som inte fungerar som det var tänkt.

3. Berätta det de vill höra – inte det du vill säga

Allt handlar om innehållet, men det visste du ju redan… Titta närmre på inbound-metoden om du vill ha idéer om hur skall jobba med innehåll. Är ditt innehåll relevant för de individer du vill ha som kunder? Löser du problem åt dem? Förbättrar du deras tillvaro, och i så fall hur? Jag vill i alla fall inte bli störd av dig, om du inte gör något som gör min tillvaro lite lättare…

zooma-inbound-look-from-the-outside.jpg

4. Onboarding – alla måste vara med på tåget

Digitalisering och online påverkar hela organisationen. Underskatta inte behovet av internkommunikation och intern resursfördelning. Förr i tiden sköttes kampanjen eller den nya broschyren av marknadsavdelningen ”i hörnet där borta”. Med digitalt och online kan du mäta varenda steg i kundinteraktionen, men kom ihåg att alla stegen måste hänga ihop. Det är nödvändigt om du vill se vad dina marknadsaktiviteter gör på sista raden. Om inte, kommer de som alltid bara att betraktas som en kostnad, och kostnader går lätt att skära bort. Tänk tvärfunktionella team och läs mer om hur du bygger ett inbound-team.

5. Var snabb – och agera snabbt

En av de stora fördelarna med digital/online är att du kan testa olika versioner av i stort sett allting. Så varför lägga så mycket tid på att knåda fram en strålande idé? Ett smartare sätt att använda budgeten är att inte lägga allt krut på den där strålande idén. Behåll den som tema, men gör ut den till olika typer av innehåll, i olika media, olika allting. Se bara till att mätvärdena flyter in. Sätt upp målen över tid och agera bums när du ser resultaten.

Hur många av de här rutorna kan du bocka av? Av erfarenhet vet jag att många företag kan bocka av en eller två, men jag har inte sett många som faktiskt har allt på plats. Om du har det, är du bara att gratulera. Men om ditt företag är som de flesta andra, ja, då har ni en spännande resa framför er… Kom ihåg att ju snabbare ni kommer igång, desto snabbare kan ni skörda frukterna.

Kontakta oss—vi är glada att dela vår kunskap med dig

Hans Oskar

Analyst 2016-2017
Find me on: