Skillnaden mellan en modern och traditionell marknadsförare är tydlig. Medan den traditionella marknadsföraren strävar efter att öka varumärkeskännedom, har den moderna marknadsförarens som mål att öka relevans, skapa engagemang och driva konvertering.

Syftet med den här bloggposten är att reda ut om det överhuvudtaget går att rekrytera en moderna marknadsförare. Finns det verkligen kandidater som förstår och anpassar sig till kundernas förändrade beteende och förväntningar? 

Varje vecka får jag notifieringar på Linkedin med frågan om jag vill gratulera min kontakt till sin nya roll som digital-nånting. Med "uppdraget att driva den digitala verksamheten" kommer han eller hon bli en del av ett "team med nyanställda digital content writers, digital marketing managers and digital service managers." 

Ökningen av digitala roller är ett försök att hinna ifatt kundernas förändrade köpbeteende. Relationer mellan kunder och företag knyts alltmer genom online och som en naturlig följd har marknadsföring online blivit en central del av de flesta verksamheter. Men samtidigt som alltför många företag försöker komma på nästa storslagna titel, blir skillnaden mellan traditionella och moderna marknadsförare allt tydligare.

Jag tror att endast ett fåtal kandidater matchar profilen för en modern marknadsförare. För att hitta de gömda pärlorna måste rekryterare börja ställa de rätta frågorna.

Den moderna marknadsföraren

Många gånger har jag blivit ombedd att ge ett utlåtande om de kandidater som befinner sig i det sista rekryteringsstadiet. Efter att ha deltagit på en hel del av sådana slutintervjuer, är det tydligt att många organisationer har en felaktig uppfattning om vad modern marknadsföring är för något. Ett vanligt misstag är att rekryterare fortfarande blir imponerade av de kandidater som kan visa på att de har skapat kampanjer som drivit varumärkeskännedom.

Ur mitt perspektiv är grunden för en modern marknadsförare enkel:
En person som förstår att marknadsföringsaktiviteter aktivt ska bidra till högre lönsamhet, försäljning och kundnöjdhet.

En sådan person förstår inte bara begreppet, utan kan också genomföra modern marknadsföring. En modern marknadsförare insåg för länge sedan att online och digitalt är enda sättet att uppnå maximalt värde för vinst, försäljning och kundnöjdhet.

Resan från utbildning till anställningsprov

Marknadsföring förändras snabbt och tyvärr håller universiteten inte sig uppdaterade på verkligheten. I dag examineras många marknadsföringsstudenter utan kunskaper i vare sig metodiken inbound eller i konverteringsoptimering. I stället har eleverna spenderat flera år på att lära sig föråldrade marknadsföringsmodeller.

Vad som skiljer den moderna marknadsföraren från de andra är just förmågan att analysera omvärlden; en modern marknadsförare håller sig uppdaterad, snappar upp marknadsföringstrender och förstår grunderna i dagens köpbeteende.

Zooma-graduation

Efter examen söker många studenter jobb som junior marknadsförare på en marknadsavdelning. Där får de möjlighet att lära sig praktiska färdigheter när det gäller att producera innehåll, hantera marketing automation och följa upp inboundaktiviteter. Men eftersom alltför många organisationer fortfarande fokuserar på varumärkeskännedom, fortsätter kandidaterna att trångsynt mäta framgång utifrån saker som antal likes, följare och visningar i sociala media. 

Det fåtal personer som kvalificerar sig som moderna marknadsförare behåller ett öppet sinne under sina första år på en marknadsavdelning. Han eller hon förstår vikten av varje roll i ett marknadsföringsteam, skapar sig ett helikopterperspektiv och upptäcker så småningom marknadsföringens förmåga att bidra till högre lönsamhet, försäljning och kundnöjdhet.

Frågorna som leder dig rätt

Vilka frågor ska du ställa för att hitta den moderna marknadsföraren – personen som kommer att bidra till högre lönsamhet, försäljning och kundnöjdhet?

Ladda ner frågorna att ställa när du söker en modern marknadsförare

Anders Björklund

Founder, CEO & Strategist zooma.
Find me on: