"Hur ska jag tänka när jag vill ställa ut på en mässa?" Jag får denna fråga ganska ofta från våra vänner. Nedan hittar du några råd om hur du kan tänka och agera för att få konkreta resultat när du ställer ut på en mässa.

En mässa är ett evenemang för en specifik bransch eller typ av produkt, till exempel World Mobile Congress för telekom-branschen, eller IAA för kommersiella fordon. Detta är ofta en utmärkt möjlighet för företag att skapa nya kontakter, nätverka och visa sina senaste produkter och tjänster. Men utan noggrann planering kan det vara slöseri med tid och pengar.

Mässor är fortfarande relevanta

Med alla digitala möjligheter glömmer många marknadsförare värdet av personlig interaktion.  Men även om vi alla gynnas av digitaliseringen, är mässor fortfarande viktiga eftersom de kan ta kundupplevelsen till en högre nivå. Din mässmonter är mycket mer än bara en plats att hälsa på potentiella och befintliga kunder. Det är ett interaktivt utrymme där dina nuvarande och framtida kunder kan lära känna ditt företag, dina produkter och dina kolleger. Det är en möjlighet att få direktupplevelse av ditt erbjudande. Därför är mässor fortfarande värdefulla - även i tider när köpbeteendet förändras.

Bestäm dig för varför du ställer ut

Vilket är ditt huvudsyfte med att delta på mässan? Ett viktigt syfte bör vara att få kontakt med potentiella nya kunder och att stärka relationen med befintliga kunder, snarare än att bara presentera dina produkter eller tjänster. 

Tänk noga igenom vad du vill uppnå. Till exempel:

  • Hur många nya leads måste du hitta för att få avkastning på din investering?
  • Hur mycket en ny kund är värd, och hur många kvalificerade leads krävs i genomsnitt för att få en ny kund?

Sätt kunden i fokus

Man måste förstå besökarna och varför de besöker mässan. Om du inte vet vad de vill ha av sin mässupplevelse kan du heller inte tillgodose deras behov. Mässbesökare vill ofta se nya trender och skaffa ny kunskap. De vill också se nyheter och kunna interagera med experter inom sitt område.

Innan du ställer ut bör du fråga dig själv:

  • Adresserar jag min målgrupp?
  • Hur är det att vara "dem" och i deras situation? (Alltså de besökare du försöker nå, sälja till eller skapa en relation med)
  • Förväntas mina befintliga kunder delta?
  • Har jag kunnig och tillräckligt mycket personal på plats?
  • Hur kan jag hitta nya kunder och prospects?

Använd inbound-metoden

Planering är helt avgörande för att mässan ska skapa ett verkligt värde, och förberedelserna måste börja långt innan evenemanget äger rum. När vi planerar evenemang för våra kunder använder vi samma strategi som vi använder för online-aktiviteter; inbound-metoden.

"Inbound-metoden är som ett slags svänghjul som lockar, engagerar och tillfredsställer. En verksamhet som sätter kunderna först."

Source: HubSpot

Inbound Methodology

Så lockar du din målgrupp

Först ska du fundera ut aktiviteter som lockar målgruppen att registrera sig för mässbesök. Fokusera på dina personas.

  • Skriv relevanta bloggartiklar riktade till dina målgrupper.
  • Skapa särskilda sidor där man kan registrera sig för att besöka ditt event.
  • Olika tävlingar kan vara effektiva för att locka besökare till din monter.
  • Dela inlägg i dina sociala mediekanaler för att uppmärksamma ditt event.

Engagera dina leads

Nu är det dags att engagera dina leads.

  • Ge dem information som krävs innan själva evenemanget, t.ex. agenda, adressen till mässhallen och närbelägna hotell.
  • Ge dem en kontaktperson och svara på alla deras frågor.
  • Fråga i förväg vilket ämne eller produkt de är intresserade av.
  • Kontakta dina leads och försök boka möten, t.ex. i din monter eller på lunch. Skapa en lista med alla leads och kvalificera dem.

Gör dina kunder till nöjdare kunder

Även om själva mässan slår igen porten är det inte slut än. Efter mässan är målet att skapa ännu nöjdare kunder och förvandla dem till ambassadörer. Det är bara nöjda kunder som rekommenderar dig - och förhoppningsvis genererar fler besök i din monter vid nästa mässa.

  • Håll kontakten med kunder och dela med dig av bilder och videor från evenemanget.
  • Skapade du presentationer eller demos för eventet? Gör dem nedladdningsbara! Detta är ett utmärkt sätt att återanvända innehåll som du redan har skapat för evenemanget.

Lycka till oss om du vill lära dig mer!

Hör av dig till oss!

Martin Egerström

Martin E. is Account and Project Manager at Zooma since 2005 with the privilege of being part of a continuous and dedicated journey that my client started five years ago; adapting communication to the Internet and involving the outside world to remain relevant in a continually changing world.
Find me on: