Riktade kampanjer är viktiga för att uppnå konkreta inbound-resultat. Samtidigt kämpar många marknadsförare med att planera, genomföra och utvärdera framgångsrika marknadsföringskampanjer. I den här artikeln får du en checklista som visar steg för steg hur du genomför en framgångsrik inbound-kampanj.

När de väsentliga komponenterna i din inbound-strategi är på plats – och de ligger i linje med din övergripande affärsstrategi - är det dags att uppmuntra din målgrupp att interagera med ditt varumärke.

Ett av de bästa sätten att göra detta är kampanjen. En inbound-kampanj är ett strukturerat sätt att rikta innehåll mot ett visst målgruppssegment (d.v.s. dina personas), med specifika mål. Kampanjmålen bör gå i linje med din övergripande strategi och räknas till dina sammantagna övergripande mål.

Genom att kommunicera resultaten från kampanjer kan du dessutom tydligt visa din organisation vad du genererar genom inbound.

Du kan återanvända befintligt material och anpassa det för en kampanj, eller också producerar du nytt, t.ex. för en produktrelease, ett event eller ett specifikt erbjudande.

Som du ser i bilden här nedanför krävs det 10 steg för att skapa, genomföra och följa upp en inbound-kampanj:

Bildschirmfoto 2019-09-17 um 16.36.00

Är du redo att ta dina inbound-aktiviteter till nästa nivå? Ladda ner min steg-för-steg-checklista för att implementera din inbound-kampanj!

Hur man genomför framgångsrika inbound-kampanjer

Martin Olausson

Chief Analyst & Digital Strategist since 2011. Martin helps clients interpret how online and digital impacts their business, and how to plan and execute a strategy to achieve maximum results in the digital age.
Find me on: