Många tror fortfarande att LinkedIn bara är en CV-databas. Vissa företag har till och med överlämnat sin företagssida på LinkedIn till att drivas av HR-avdelningen. Det är ett misstag. Enligt min mening finns det några huvudsakliga affärsskäl för att använda LinkedIn, och dessa har inte så mycket med HR att göra.

De främsta skälen för att använda LinkedIn är att verifiera vilka människor är, att interagera med kunder och relationer – och att skaffa sig nya kunskaper.

Och för användaren finns det två helt olika förhållningssätt:

  • Närvarande – Du finns med på LinkedIn, men är passiv i ditt användande.
  • Aktiv –  Du interagerar med andra användare och tar del av innehållet på LinkedIn.

Ju mer tid du lägger på relevanta LinkedIn-aktiviteter, desto större blir belöningen.

Att vara närvarande på LinkedIn

Du kan få uppmärksamhet från potentiella och existerande kunder,  partners, relationer och påverkare genom att:

  • bara ha en LinkedIn-profil
  • bygga ditt kontaktnätverk
  • följa intressanta människor och företag
  • hålla ditt konto uppdaterat
  • läsa artiklar för att hålla dig uppdaterad och få kunskap och inspiration
  • skapa innehåll och publicera på LinkedIn Pulse.

Att vara aktiv på LinkedIn

Det är precis som i de flesta andra interaktioner, ju mer du satsar, desto större chans att få ett önskat utfall. Om du engagerar dig aktivt, kommer resultatet att bli både bättre och snabbare.

När du har varit aktiv ett tag kan du överväga att uppgradera till ett premium LinkedIn-medlemskap. Det ger dig tillgång till fler funktioner som kan vara till hjälp för att uppnå dina mål. LinkedIn har flera prenumerationsalternativ. Vanligtvis finns det en gratis provperiod, så du kan testa de extra funktionerna från ett betalt medlemskap innan du förbinder dig till det.

Slutligen, börja använda LinkedIn som en naturlig del av att göra affärer. Att använda LinkedIns räckvidd och nätverksfunktioner hjälper dig att utöka ditt nätverk. Förutom att skapa en professionell image för dig och ditt företag kommer det att hjälpa dig att hitta och interagera med kunder. Även om du inte tror att LinkedIn kan fungera för ditt företag kommer det att vara värt att kolla hur andra i din bransch använder LinkedIn. LinkedIn kan ge dig anslutningar som kan leda till publicitet, mer affärer och andra utmärkta växande fördelar.

Är du i det skede där du vill förbättra eller till och med ställa in din profil?

Ladda ner vår gratis LinkedIn profilguide förbättrar din LinkedIn-profil:

LinkedIn profilguide

Anders Björklund

Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Find me on: