Om ditt företag bara kunde fokusera på en enda utmaning från och med i år, vilken skulle det vara? Jag skulle vilja hävda att den absolut viktigaste utmaningen för företag är att skapa ”effortless simplicity för mig”. Vad innebär det? Och varför?

Vad är effortless simplicity?

Effortless simplicity är det alla individer förväntar sig av allt som någon tillhandahåller. Vad som utgör effortless simplicity bestämmer vi som individer när vi jämför en upplevelse med andra liknande erfarenheter. Effortless simplicity handlar om känslan och om allt som gör det lättare för mig. Jag bestämmer när något utgör efforless simplicity och jag agerar baserat på mina förväntningar, vanor och behov. 

De sex sanningarna

På Zooma arbetar vi med inbound utifrån sex sanningar om människor och våra beteenden; sex vägledande principer för allt vi gör:

  1. Vi har svårt att få ihop våra kalendrar.
  2. Vi är visuella och känslomässiga snarare än textuella och rationella.
  3. Vi förväntar oss att snabbt få relevanta svar, kunskap och verifikation via Google/Baidu/Yandex.
  4. Vi använder online alltmer för att förbereda och fatta köpbeslut.
  5. Vi litar hellre på våra jämlikar än på företag, speciellt om vi tror att dessa personer liknar oss.
  6. Tiden företag har på sig att väcka vår uppmärksamhet är kort – och den minskar hela tiden.

Alla initiativ vi som företag kan ta för att möta de här sanningarna är normalt framgångsrika. Varför? Svaret är att de gör våra liv enklare, ger oss färre hinder och fler friktionsfria interaktioner. Enkelt uttryckt, företaget skapar effortless simplicity för mig.

‘Adhere to these rules, and you will be perceived as offering effortless simplicity for me.’

Å andra sidan, ignorerar du sanningarna kommer ditt företag kanske till och med uppfattas som dåligt, okunnigt eller ignorant.

Du vet, företaget där du måste inleda samtalet, som alltid slösar bort din tid på oändliga köer väntandes på ett svar, där du måste förklara ditt ärende flera gånger, för flera personer och där företaget ändå nästa dag inte har någon koll på vare sig vem du är eller vad ditt ärende gällde. (PS: Om du arbetar för ett av dessa företag, fundera på hur du kan hjälpa till i er förflyttning – eller börja se dig om efter ett annat jobb.) 

Varför är det viktigt?

I dagens samhälle, där till exempel telefon bara hamnar på femte plats som det sätt människor födda efter 1981 helst kommunicerar via, fortsätter den snabba teknikutvecklingen att öka konsumenternas förväntningar på vad de kan förvänta sig av företag. Kombinera detta faktum, och liknande, med de sex sanningarna och det leder till problem för många företag. Speciellt eftersom förväntningarna på att allt ska vara friktionsfritt och enkelt ökar i snabbare takt än vad företag har möjlighet att förändra sig för att möta dem.

Detta är också anledningen till varför jag tycker det är dags att fokusera på effortless simplicity.

Om du kan göra detta till en huvudfråga framåt; att förstå vad ni behöver göra för att skapa effortless simplicity för era kunder, då har du tagit ett stort steg mot att förbli relevant och framgångsrik i den digitala tidsåldern.

Hör av dig – vi delar gärna våra kunskaper med dig!

Stellan Björnesjö

Online Strategist at Zooma since 2012. 15+ years of experience as a manager, business developer and specialist within online and e-commerce. Has a perpetual drive for knowledge, and knows what to do with it. Find him on LinkedIn and Twitter.
Find me on: