Är det disruptivt att ha nöjda kunder?

Det var 1995 som professor Clayton Christensen introducerade teorin om disruptive innovation. Ända sedan dess har termen används i många olika sammanhang, och idag har uttrycket blivit ett brett begrepp för att beskriva innovativa företag. Lusten att skapa disruptiva lösningar är stark bland entreprenörer som ständigt lanserar "det nya Uber för en industri". Men det är få som verkligen förstår teorins sanna innebörd.

Read more

Vad avskyr inköpare inom B2B mest av allt?

I en nyligen genomförd studie på omkring 250 inköpare från olika företag och industrier avslöjades vilka säljmetoder som är mest avskräckande inom B2B. Den som funderar ett tag kan nog lista ut några av dem, de är nämligen ganska uppenbara.

Read more

Tillhandahåller ditt företag effortless simplicity?

Om ditt företag bara kunde fokusera på en enda utmaning från och med i år, vilken skulle det vara? Jag skulle vilja hävda att den absolut viktigaste utmaningen för företag är att skapa ”effortless simplicity för mig”. Vad innebär det? Och varför?

Read more

Vilket företag behandlar dig precis som du vill bli behandlad?

Ibland ställer jag frågor här. Rubriken på den här posten är en enkel fråga, men ändå är den så svår att svara på. Vissa säger Spotify, andra säger Amazon. Några säger Über. Och några säger den lokala modebutiken, kvarterskrogen eller frisören. Men de allra flesta kan inte svara alls.  

Read more

6 skäl att skippa nyhetsbreven och börja blogga i stället

Nyhetsbrevet har länge varit en central del i den digitala marknadsmixen. Men det finns bättre sätt att få ut ditt budskap till dina målgrupper. Ett är att blogga!

Read more

Digital immigrant eller digital native?

Just ordet ”digital” kan vara förvillande när man talar om hur svårt digital natives och digital immigrants har att förstå varandra. Det finns en djup generationsklyfta mellan de här båda grupperna och den beror på att de representerar två helt olika världsbilder.

Read more

Sluta att presentera dig och ditt företag!

Tro det eller ej, men det finns fortfarande många företag som börjar ett möte med att presentera sig själva med en företagspresentation! Har du nån aning om hur många gånger du som mottagare har varit med på en sån här typisk presentation? Och förstår du att vissa kunder inte ens skulle släppa in dig på möte om de inte redan visste vem du var?

Read more

Hur du får med dig hela organisationen på inbound-tåget

För ett tag sedan hade vi förmånen att träffa och få höra vad Marcus Sheridan har att säga. Marcus är grundaren och vd för The Sales Lion, och han är också hängiven inbound-förespråkare. Hans presentation handlade om hur man får med alla inblandade på inbound-tåget. Den här bloggposten bygger på både Marcus och mina egna tankar kring ämnet.

Read more

Därför misslyckas företag med inbound

Varför misslyckas vissa företag med inbound? Vilka är de vanligaste fallgroparna, och vad skall man vara på det klara med innan man startar sin inbound-resa?

Read more

Vad är Net Promoter Score (NPS)?

Net Promoter Score (NPS) är ett etablerat sätt att mäta lojaliteten för ett varumärke, produkter eller service. NPS används inom relationsmarknadsföring och är enkelt att räkna fram. I den här bloggposten får du en snabb inblick i hur det fungerar.

Read more

5 tips till marknadschefer som vill digitalisera

”Svenska marknadschefer är besvikna för att digitalt inte säljer”. Den här rubriken i Resumé fångade mitt intresse. Särskilt som jag själv har jobbat som marknadschef i många år. I den här artikeln delar jag med mig av mina tankar och insikter för framgångsrik digitalisering.

Read more

Vad är inbound?

I en tid där de flesta företag blir mer och mer stressade av fler och fler ”buzzwords, är inbound ett av de ord de blir mest stressade av. Slår man upp ordet betyder det på svenska ”inkommande”. Men vad menar vi egentligen med inbound?

Read more