I en tid där de flesta företag blir mer och mer stressade av fler och fler ”buzzwords, är inbound ett av de ord de blir mest stressade av. Slår man upp ordet betyder det på svenska ”inkommande”. Men vad menar vi egentligen med inbound?

Jag sprang på uttrycket första gången 2009 när jag läste boken Inbound Marketing, av Brian Halligan och Dharmesh Shah. Med tiden insåg jag att det som beskrevs i boken var en metodik och ett filosofiskt sätt att betrakta människor, och hur man ska visa respekt för vilka de är och deras situation.

Det här är på en helt annan nivå än det sedvanliga pladdret om ”kundfokusering”, för det betyder att du verkligen måste förstå hur det är att vara i andras kläder och brottas med de problem som de måste göra.

I många år har jag hört mina kunder säga: ”Anders, vi har ju faktiskt alltid tänkt inifrån-och-ut, men nu har vi börjat tänka utifrån-och-in”. De flesta företag tror nog att de gör det nuförtiden…

”I sin enklaste form är inbound en metodik där du endast betraktar saker från utsidan”

Men i realiteten finns det inget utifrån-och-in. Människorna, som du försöker nå, tänker inte utifrån-och-in. De tänker bara från sitt håll – det som är utsidan för dig!

Och de har ingen som helst förståelse för att du har problem att slutföra en beställning, förkorta leveranstiderna, eller svara på förfrågningar när kontoret är stängt.

De vill ha det som just de vill ha. Och de vill ha det när just de vill ha det. Kan du inte tillgodose deras behov är det stor risk att de går till någon annan som kan det!

I sin enklaste form är inbound en metodik där du endast betraktar från utsidan. Den utgår från betraktarens synvinkel, d.v.s. från den du vill sälja något till, och alltså inte från vad det är du vill sälja. Det här betyder att du verkligen måste förstå hur det är att vara i hens situation.

Och detta har ej bara med marknadsföring att göra, det är ett mind-set som extremt få konkurrenter till dig och er verksamhet har.

Vill du veta hur man kan lära sig hur det är att ”vara dom” och att tänka utifrån?

Prata med oss om inbound!

Anders Björklund

Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Find me on: