Vi vill alla ha så bra kunskap och förståelse som möjligt om vår publik innan vi skriver för online. En viktig del i det arbetet är att sätta sig in i vilka ord våra personas använder och hur de uttrycker sig. Tyvärr kan det vara komplicerat att välja nyckelord när sökmotorerna ständigt ändrar sina rekommendationer. Här får du en sammanfattning av de senaste trenderna och de bästa verktygen just nu.

Vad ska man fokusera på när man väljer nyckelord idag?

Enkelt uttryckt; fokusera på nyckelordskluster snarare än på specifika ord. Sökmotorerna har blivit bättre på att förstå synonymer, stavfel och kontext. Helt enkelt en naturlig utveckling av de algoritmer som används för att ge oss relevanta sökrestultat i SERP:en. Om sökmotorerna blir smartare måste vi också ändra sättet vi presenterar vårt innehåll på.

Ett exempel: 

Låt oss säga att du säljer ytterdörrar. Du vill skriva ett par blogginlägg om din nya serie med moderna kompositdörrar och nu behöver du bestämma vilka nyckelord du ska fokusera på.

För några år sedan började vi med att analysera sökvolym och konkurrens för varje sökord, vi grupperade sökningar som innehöll relevanta ord, exempelvis "ytterdörr komposit", "kompositdörr recension" och "brun kompositdörr". Vi ville se till att sökmotorerna förstod vad vi pratade om och att de gav relevanta sökresultat. Jag har även sett exempel på felstavade ord i texter, just för att säkerställa att man hade inkluderat alla möjliga varianter.

Idag förstår sökmotorerna att personer som söker på "ytterdörrar" i kombination med "grp" och "pvc" (olika material), lika väl kan vara intresserade av material som "komposit". Detta innebär att du kan organisera dina nyckelord i ett ”materialkluster” istället för att fokusera för snävt på specifika nyckelord.

Självklart finns det många andra faktorer att ta hänsyn till när du väljer nyckelord, men det här är tumregeln när det gäller specifika sökord vs sökordskluster.

zooma_paper_and_pen_research.jpg 

3 verktyg att börja med – och de är gratis

  • Google Adwords Keyword Planner
    Ett bra ställe att börja på. Och verktyget är gratis. I Keyword Planner, tidigare Keyword Tool, kan du söka på ord/fraser och få nya sökordsidéer och historiska data. Du kan även börja gruppera orden och exportera resultatet (Adgroup View).

    När Google bytte från Keyword Tool till Keyword Planner tog de bort några av de bästa funktionerna. Verktyget är fortfarande användbart men om du vill veta mer om uppdateringarna hittar du det i det här inlägget. 
  • Google Trends
    Fungerar som en fortsättning orden du hittade i Keyword Planner. Här finns trender och prognoser och du kan till exempel hitta ord med låg sökvolym som kan ge en mer specifik insikt i hur man uttrycker sig.
  • Keywordool.io
    Om du vill ha fler sökordsfraser i din lista är det här verktyget användbart. Det är också helt gratis. För basversionen behöver du inte ens skapa ett konto.

    Verktyget genererar en lista med relevanta förslag baserat på olika faktorer, till exempel efter hur många gånger personer letat efter en viss sökfråga.

Fler verktyg (mot avgift)

Verktyg som är värda att nämna är Term Explorer och Moz Pro. De kan ta dina analyser till en ny nivå, speciellt när det gäller varianter av sökordsfraser och hur svårt det är att ranka på dessa. Men som sagt, du måste betala för tjänsterna.

Slutsats

Sökmotorer har blivit mer mänskliga när de indexerar innehåll. Genom att gruppera dina sökord i kluster, kan du förse dina läsare med texter av betydligt högre kvalitet. Sökmotorerna värdesätter också dessa texter avsevärt mycket högre, vilket gör alla inblandade till vinnare.

För att hjälpa dig att komma igång med dina sökordskluster, har jag listat några saker som du kan börja med:

  • Definiera ett antal problem (5–10) som dina personas har.
  • Skapa en kategori (ett kluster) för varje problem.
  • Lägg till underordnade ämnen i varje kategori – baserat på din nyckelordsanalys.
  • Lista innehållsidéer för var och en av dina kategorier – samt för varje underordnat ämne.
  • Verifiera varje idé med branschen och gör en analys över hur svårt det är att ranka för dessa.
  • Skapa innehåll, analysera hur det går och optimera utifrån ditt resultat.

Vill du veta mer om hur du skapar en relevant nyckelordsanalys?

Kontakta oss

Fabian Zetterberg

Dedicated Inbound Specialist since 2015 with a pragmatic approach and sound business acumen. Obsessed with evaluating and optimizing stuff.
Find me on: