Jag förvånas över hur många som fortfarande ställer denna fråga. Dessutom är det anmärkningsvärt hur människor fortfarande blir överraskade när de får veta att Google personifierar sina sökresultat även när de är utloggade eller i privat surfningsläge.

Det första man inser är att det inte är möjligt att använda Google i någon form och samtidigt helt undvika personliga sökresultat.

Jaguar-exemplet

Jaguar-exemplet är en personlig favorit för att förklara det hela. Så här går det till: Jag öppnar min webbbläsare, går till google.com och visar det på projektorn för alla i rummet. Sen ber jag alla att använda sina egna enheter och öppna google.com. Jag ber dem att skriva Jaguar, och alla involverade googlar Jaguar samtidigt. Nästan alla får olika sökresultat. Vissa får annonser från resebyråer som föreslår en resa till Tanzania, vissa får bilder av bilar, andra får bilhandelsannonser etc. De flesta inblandade ser resultat unika för dem, oavsett om de är inloggade på sitt Google-konto eller inte.

Ladda ner Jaguars exempelpresentation i PowerPoint-format, användare och presentatörer för dina kollegor:

Ladda ner Jaguar-exemplet

Google returnerar några länkar på den första sidan som inte visas för andra och resultatet i rutorna för nyheter, bild och video varierar.

Skillnaderna är resultat som inte förklaras av förändringar i plats, tid eller av Googles förändringar i sin testalgoritm.

Källor i nyhetskarusellen är vanligtvis helt olika även om användare söker exakt samtidigt.

Så i motsats till vad vissa fortfarande tror, ​​kan surfning i inkognitoläge inte ge användare anonymitet i Google. Google skapar en mer och mer komplex "filterbubbla" på grund av att de filtrerar människors sökresultat och håller dem i bubblan baserat på vad Googles algoritmer tror att en användare troligen klickar på nästa.

Så vad är Google idag?

Tre alternativa frågor (och möjliga svar) att tänka på;

  • En sökmotor eller säljer de bara annonsutrymme?
  • En opartisk sökmotor eller en filterbubbla?
  • En filterbubbla med en sökfunktion som säljer annonser?

Så svaret på "Varför är vi inte topp 3 på Google?" är att eftersom alla sökresultat anpassas idag är det inte möjligt att vara topp 3 - i någon objektiv mening - för alla, hela tiden.

Vad tror du? Vi tar det gärna vidare, du kan boka ett möte med mig genom att klicka på knappen:

Boka ett online-möte med mig

Anders Björklund

Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Find me on: