Kan du lista ut hur du lagar din trasiga gräsklippare själv? Eller kan du förbättra kundupplevelsen för dina egna kunder genom att hjälpa dem att använda dina produkter på bästa sätt? Svaret är YouTube och innehåll som användarna skapar själva. Häng med på historiens största knytkalas – och ta med dig något att dela!

För många av oss är YouTube inte en videotjänst, utan en sökmotor när vi vill se och lära oss hur man gör något. Till exempel att fixa värmepannan, konfigurera WLAN:et eller koka perfekt ris till sushi. YouTube är översållat med instruktionsfilmer. Det är behändigt att se hur man gör saker utan att behöva leta fram den där gamla manualen (om man ens har sparat den), och det är bekvämt att slippa läsa och tolka instruktioner med risk för att vi missuppfattar och gör fel. Faktum är att vi genom att se och därmed förstå, kan lära oss saker som vi aldrig skulle ha klarat om ingen hade visat oss hur.

Det är en vacker tanke

Idén att dela med sig av sina kunskaper är i grunden god. Om alla som blir hjälpta av att se en instruktionsvideo i sin tur delar med sig av sina kunskaper för att hjälpa andra, skulle vi spara massor av frustration och onödig tid.

Men varför lägger folk ner så mycket tid (och ibland också en hel del pengar) på att producera instruktionsfilmer? Tja, det kan finnas många orsaker, från filantropi till ren exhibitionism. Men låt oss för stunden bara konstatera att det finns miljontals filmer tillgängliga på YouTube för den som vill lära sig hur man gör än det ena och än det andra.

Strunt i förpackningen – det är innehållet som räknas!

En typisk instruktionsvideo har lösningen på ett visst problem, till exempel ”Hur får jag loss skärbladet på min åkgräsklippare X modell Y?”. Aha, nu när du faktiskt ser att killen på filmen först tar bort en liten sprint som du inte hade noterat, är problemet löst. Nu bryr du dig inte om att videokvalitén var ganska amatörmässig, men kanske du känner viss tacksamhet till killen som lagt ut filmen. Det är därför innehållet är så mycket viktigare än förpackningen när det gäller instruktionsfilmer.

Från “hur” till “varför”

Men man kan också tänka så här: Om en instruktionsvideo är hyggligt producerad kan den också skapa nytta och goodwill för ett varumärke som hjälper sina kunder att lösa problem. Problem som skulle kräva mycket av kunden för att lösa på egen hand, eller som skulle kräva ett långt samtal till kundtjänst. Därför är det en bra idé för tillverkare att producera enkla YouTube-filmer som visar hur man gör det ena och det andra. Detta förbättrar inte bara servicen och kundupplevelsen, utan du kan också säkerställa att instruktionerna är korrekta och att det är det optimala handhavandet som demonstreras. Och – kanske bäst av allt – du kan ju framhäva produktfördelar och varumärkesvärden på ditt sätt!

Ge och ta – ta och ge

Vare sig det är i jobbet eller på fritiden kan vi alltid dra nytta av det enorma överflöd av instruktionsfilmer som finns på YouTube. Och om vi själva blir hjälpta av någon annans godhet att dela med sig av kunskaper bör vi göra samma för andra. Det är själva grundtanken. Så dela med dig av dina kunskaper för den goda sakens skull – eller åtminstone för att hjälpa dina kunder.

Om du vill veta hur du kan producera instruktionsfilmer snabbt och effektivt, hör av dig till oss! För just den instruktionen har vi inte lagt ut på YouTube …

 Contact us!  

Peter Ishii

Content Strategist
Find me on: