Du som följer vår blogg vet att jag då och då ställer frågor här. Titeln på det här blogginlägget är en enkel fråga men ändå är den så svår att besvara.

Med ett "traditionellt företag" syftar jag till ett B2B-företag som grundades före 1994. Ett fåtal brukar svara Apple. Andra säger bank. Några nämner resebyrår och vissa säger Amazon, som grundades 1994.

Jag tycker att den här frågan är mycket relevant i en tid där företag känner sig alltmer stressade över det växande behovet av att onlinifierera och digitalisera. Vad företagen främst vill veta är vad och hur de bör prioritera för att göra onlinifiering och digitalisering till en naturlig del av verksamheten, erbjudandet och deras sätt att arbeta.

Syftet med att ställa frågan är att tydliggöra hur få traditionella företag som faktiskt har lyckats med detta. Tyvärr finns det ytterst få exempel att hämta inspiration från.

agreement-online-digital.jpg

Den efterföljande diskussionen  leder ofta till en konversation om hur man samlar in de bästa exemplen, anpassar dem till sitt eget företags situation och slutligen implementerar dem snabbt. Och ordet "snabbt" är kritiskt här. För de flesta företag som har för bråttom kommer att misslyckas. Det är viktigt att implementera förändringar snabbt, men det får inte ske på bekostnad av kvalitén.

Till dig som vill göra det enkelt för folk att svara ditt företags namn, har jag följande råd:

  • Se till att du som ansvarig kan agera snabbt. Om du väntar för länge kommer du att få bråttom, och det vill du helst undvika.
  • Inse att människors förväntningar och beteenden har förändrats och att det redan påverkar ditt företag.
  • Var genuint intresserad av hur det är att vara "dem" och förstå deras förväntningar, vanor, beteende och behov.
  • Besluta dig för att endast tänka på, producera och erbjuda produkter och lösningar baserat på att titta från utsidan, från "deras" perspektiv.
  • Samla in och implementera alla bra exempel på "effortless simplicity" - och gör det snabbt.

Så, nu ställer jag frågan till dig: vilket traditionellt företag har lyckats bäst med onlinifiering och digitalisering? Dela gärna med dig av ditt svar i kommentarsfältet.

Kontakta oss—vi är glada att dela vår kunskap med dig

Anders Björklund

Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Find me on: